Niet alleen wegens de haute couture modeshows, maar ook omdat je in de verschillende wijken alles kunt vinden wat je maar zoekt.

In de mode zijn in Parijs, betekent de trends volgen (of voor zijn) zonder ooit je eigen stijl te vergeten. Het betekent ook weten waar je zijn moet, de beste adressen kennen, niet aarzelen om af en toe je spaarpot om te keren of wachten op de uitverkoop. Momenteel kleedt Parijs zich als een nomade, met een chique hippietrend die ‘allure en nonchalance’ combineert. Deze stijl is de tegenhanger van ‘wear”, of deze nu sportief, street of club is.

De mode van A tot Z in de grote warenhuizen

De grote warenhuizen, het trefpunt van de mode ‘made in France’, bieden het traditionele ‘avant-gardistische’ modebeeld. In deze Haussmann stijl gebouwde winkels op de grote boulevards vind je alle mode van a tot z, van haute couture tot chique prêt-à-porter. Om te beginnen is er de Galeries Lafayette, in het 9e arrondissement, hier kunt u kennismaken met het beste van het beste van de Franse winkels. Direct daarnaast ligt Printemps, het kleine broertje dat u evenmin mag missen. Aan de overkant van de Seine vindt u Bon Marché waar, naast een grote delicatessenafdeling, ontwerpkleding op u wacht. In de kerstperiode trekken de groot warenhuizen hun mooiste kleedje aan, met aantrekkelijke etalages en een sprookjesachtige eindejaarssfeer. In Le Bon Marché Rive Gauchekunt u tegen kersttijd vele unieke koopjes doen. U kunt hier exclusieve geschenken op de kop te tikken, om zo een uniek iets te geven waarmee u de ander verrast en inspireert.

De luxe winkelstraat

L’Avenue Montaigne

In deze chique winkelstraat in het VIIIe arrondissement die begint bij de Place de l’Alma en komt uit op de rotonde van de Avenue des Champs-Élysées, hier kunt u alle chique merken zoals Dior, Chanel, Versace, Gucci, Prada en Valentino vinden. Tevens zijn er juwelierszaken als Bulgari en chique hotels zoals het Plaza Athénée-hotel .

La rue du Faubourg-Saint-Honoré

Een andere bekende luxe winkelstraat in het VIIIe arrondissement. De straat loopt van de rue Royale tot het Place des Ternes. Aan de 2 kilometer lange straat zijn onder meer het Élysée, verschillende ambassades, luxe boetiekjes en kunstgaleries te vinden.

Les Halles, de tempel van de street wear

In het geroezemoes van Les Halles tekenen de trends van morgen zich af. Je hoeft maar naar de voorbijgangers te kijken of je met hart en ziel in de Clone te storten, de schoenenzaak voor fashion victims. De jongeren squatten de Puma store en Adidas Megastore, de tempels van de stadse sporttrend. Op een steenworp afstand zullen clubbers en aanhangers van de hip hop stijl hun geluk vinden in Le Shop, met zijn 1200 m2 winkeloppervlak. Niet ver daar vandaan inspireert Kiliwatch zich op deze trend door een mengeling van ongedwongenheid en stijl, met een afdeling niet dure kleren.

Le Marais, helemaal hype

Van Les Halles komend doorkruis je Sentier, de wijk van de groothandelaars in kleding. U komt dan in de Marais, een van de meest geanimeerde wijken van Parijs. In dit voormalige ‘moeras’ wordt de sfeer van ‘een dorp in de stad’ gecultiveerd en wapperen overal regenboogkleurige vlaggen. De mode is er duidelijk ‘hype’ en trekt de meest verwoede clubbers aan. Zelfs het merk Levi’s laat zich meeslepen door de underground met zijn winkel Nim. Maar als je een design T-shirt zoekt en geen jasjes van overjarige jeans, moet je naar Culotte gaan. In deze winkel vind je geen onderkleding, maar de zekerheid helemaal bij de tijd te zijn.

Kleurig Saint-Germain

In Saint-Germain, de chique wijk van de intellectuelen, voert kleur de boventoon. De seventies hebben hier een nieuwe gestalte gekregen in de etalages met accessoires, kleding en schoenen. De winkel Elite Company Limited geeft de toon aan in lederwaren met tassen voor overdag en voor ’s avonds. De leukste hoeden zijn te vinden bij Shadé, een boetiekje in de rue des saints Pères. Midden in deze kleurige uitbundigheid van het 6e arrondissement zorgt Muji voor de tegenstelling en ademt de minimalistische Japanse geest uit waar de Fransen ook dol op zijn.